Het is zondagavond. Op mijn mobiel zie ik dat ik werkmails heb ontvangen. Nu doe ik daar gewoonlijk niks mee op zondag, ik ben tenslotte vrij. De laatste tijd valt me echter op dat het aantal mails dat ik in het weekend van studenten krijg groter is dan doordeweeks. Vaak met bijzondere vragen. Ik kan mijn nieuwsgierigheid dus niet bedwingen en kijk even wie mij op dat moment nodig heeft. Inderdaad een student. Hij heeft een vraag over de toets van aanstaande dinsdag. Geen onbelangrijke ook; hij wil weten welke stof hij nou precies moet leren en of er nog iets veranderd is ten opzichte van vorig jaar. Goede timing, denk ik. Hij heeft nog anderhalve dag en weet niet wat er precies geleerd moet worden. Zoiets zoek je toch eerder uit, zou je zeggen.
De praktijk is weerbarstiger. Mijn vermoeden is dat studenten er een hele andere planning op na houden dan docenten hopen. Herhaaldelijke vragen als: ´Dag mevrouw, morgen moet ik mijn verslag inleveren, welke bijlagen moeten daar precies bij?´, gaan voorzichtig richting de bevestiging van dat vermoeden. Toen ik laatst met mijn klas besprak hoe ze zich hadden voorbereid op de les wist ik het helemaal zeker. Wat bleek? De avond ervoor was de groepsapp ontploft met vragen over de opdrachten en wat er gelezen moest worden uit het boek. Waarop ik natuurlijk direct vroeg of het voor hen ook prettig was om zo last minute te werken. Het merendeel vond het wel prima. Het was tenslotte afgekomen en degenen die wel vooruit planden, hadden er geen last van. Tja, daar hadden ze een punt. Misschien moet mijn verbazing over de (in mijn ogen) slechte timing van studenten dus maar overgaan in verwondering over hun planvermogen. Ze timen nu eenmaal anders, mooi conform de ontwikkeling van hun brein. Bovendien ziet hun leven er anders uit. Hun ritme verschilt van dat van mij en dus werken we anders. Waar ik zoveel mogelijk overdag werk om ´s avonds en in het weekend andere dingen te kunnen doen, lijkt het bij hen bijna omgekeerd. Was dat bij mij niet net zo toen ik studeerde? Het erkennen en begrijpen van deze verschillen kan vast een hoop frustratie schelen. Wederzijds. Wie weet moet het onderwijs er zelfs rekening mee houden. Wat is er bijvoorbeeld mis met een deadline van 0.00 in plaats van 17.00? Goede timing om daar eens over na te denken?